۲۴ مهر ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 4427

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی
عنوان رشته: 
کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی  Master of Health and Food Safety
معرفی رشته:  
رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی جهت پیشگیری ازعوارض مواد غذایی از جمله غذاهای صنعتی که ازمواد نگهدارنده وکنسرواتیو استفاده میکنند و آثار سوئی برسلامتی افراد داشته ، تدوین شده است.
هدف از این رشته تربیت دانش آموختگانی است که بتوانند با درک ایمنی و بهداشت مواد غذایی زمینه را برای بازرسی و نظارت مواد غذایی فراهم ساخته و در ارتقاء سلامت مواد غذایی موثر باشند.
با توجه به اينكه در ايران ساليانه موارد بالايي از آلودگي و مسموميت هاي غذايي رخ مي دهد كه علت آن توزيع، عرضه و مصرف مواد غذايي آلوده مي باشد و اين مسئله هزينه هاي اقتصادي و بهداشتي زيادي را بر جامعه تحميل مي كند. اين مسموميت هاي غذايي مي توانند ناشي از آلودگي هاي ميكروبي و شيميايي باشند. در اين باره استفاده بي رويه از سموم دفع آفات در كشاورزي و يا داروهاي دامپزشكي در افزايش توليد و يا درمان دام و طيور و يا اينكه آلودگي خاك به سموم شيميايي و فلزات سنگين مي توانند باقيمانده هايي در محصولات غذايي ايران بر جا گذارند.
هدف و رسالت رشته:
هدف از این رشته تربیت دانش آموختگانی است که بتوانند با درک ایمنی و بهداشت مواد غذایی زمینه را برای بازرسی و نظارت مواد غذایی فراهم ساخته و در ارتقاء سلامت مواد غذایی موثر باشند.
زمینه های فعالیت در بازار کار
ویژگی بازار کار بهداشت و ایمنی مواد غذایی دو منظوره بودن آن است زیرا علاوه بر بازار کار صنایع غذایی در زمینه مواد غذایی آماده (انجام پژوهش های مرتبط) نیز کاربرد دارد.
در زمينه آموزشي :  
- در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌
- طراحي و تدوين روشهاي بهينه جهت آموزش دانشجويان و انجام نوآوري ها و خلاقيت هاي لازم در اين رابطه
در زمینه پژوهشی:
- درانجام پژوهشهای در زمینه بهداشت مواد غذایی
در زمینه مشاوره ای
- به عنوان مشاوره در بهره برداری از فناوری ها در بخش های دولتی و خصوصی
در زمینه خدماتی
- مسئول آزمایشگاه کنترل کیفی کارخانجات تولید مواد غذایی
معرفی دروس امتحانی:
میکروب شناسی مواد غذایی            ضریب 2
کلیات بهداشت و ایمنی مواد غذایی   ضریب 2
شیمی مواد غذایی                          ضریب 2
اصول و نگهداری مواد غذایی              ضریب 2
زبان                                                ضریب3
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
دكتری پزشكی عمومی؛ داروسازی؛ دامپزشكی و دكترای حرفه ای علوم آزمایشگاھی و یا كارشناسی در یكی ازرشته ھای علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی (گرایش كنترل كیفی و بھداشتی)؛ بھداشت محیط، بھداشت عمومی؛ میكروبیولوژی؛ علوم آزمایشگاھی؛ مھندسی كشاورزی (گرایش صنایع غذایی)؛ علوم و مھندسی صــنایع غذایی؛ مھندسی شیمی (گرایش شیمی مواد غذایی)؛ بھداشت موادغذایی با منشا دامی؛ بھداشت و بازر سی گوشت؛ مھندسی تکنولوژی صنایع آرد و بھداشت مواد غذایی
آینده تحصیلی:
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته گزینه های انتخابی بسیارمتنوعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند،
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)
وزارت بهداشت: دکترای رشته هایعلوم و صنایع غذایی، سیاست های غذا و تغذیه ،انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

 
برای آمادگی کنکور و مطالعه دروس رشته بهداشت و  ایمنی مواد غذایی چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چه کلاسهایی شرکت کنم؟