۳ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 7020

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی گردش خون (پرفیوژن)
عنوان رشته: 
کارشناسی ارشد تکنولوژی گردش خون (پرفیوژن)  Master of Perfusion
معرفی رشته:  
رشته تکنولوژی گردش خون (پرفیوژن) از رشته های جدید دانشگاهی است که تا کنون به صورت تجربی و نیز در برخی از مراکز آموزشی نظیر جهاد دانشگاهی به صورت دوره های کوتاه مدت (مثلاً 5ماهه) آموزش داده می شد، لیکن آموزش آن در مقطع ارشد از سال 92 برای اولین بار در 2 مرکز آموزشی دانشگاهی آغاز شد.
پرفیوژن (perfusion) به معناي برقراري جريان خون اكسيژنه و انتقال آن با شرايط مطلوب به بافتها و ارگانهاي حياتي  بدن  براي حفظ حيات و عملكرد طبيعي آنهادر حين اعمال جراحي قلب، ريه، عروق و.....مي باشد و پرفيوژنيست (perfusionist ) عضو متخصص و آموزش دیده از تيم جراحي قلب است كه با کسب آموزشهاي علمي و تجارب عملي و با بكارگيري دستگاه قلب و ريه مصنوعي، فرآيند پرفيوژن را در طول جراحي قلب ، ريه و عروق و... ميسر ساخته و با استفاده از دستگاههايي نظير IABP، LVAD،  RVAD، ECMO  عملكرد قلب و ريه را مورد حمايت قرار مي دهد.
پرفیوژنیست باید همزمان با عمل جراحی، دستگاه قلب و ریه را آماده و تجهیز كند. زمانی كه جراح شروع به عمل جراحی می كند، این دستگاه آماده می شود. با توجه به این كه عمل جراحی دریچه قلب یا بسیاری از اعمال جراحی قلب اطفال و همچنین اعمال جراحی قلب باز با تحرك قلب امكان پذیر نیست، حتما باید ایست قلبی داده شود و گردش خون از مدار بدن خارج گردد و تحت كنترل این دستگاه قرار گیرد. زمانی كه گردش خون بیمار به دستگاه قلب و ریه مصنوعی وصل می شود، ریه و قلب از مدار خارج و همه متغیرهایی كه با گردش خون و عملكرد ریه سروكار دارند به وسیله این دستگاه تنظیم می شود.
هدف و رسالت رشته:
یک پرفیوژنیست باید نسبت به فیزیولوژی قلب و ریه، كلیه، خون، گردش خون، ساختمان رگ های بدن و همچنین پاسخ بدن نسبت به عوامل خارجی آگاهی كافی داشته باشند
زمینه های فعالیت در بازار کار:
در زمينه آموزشي :  
- در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌
- طراحي و تدوين روشهاي بهينه جهت آموزش دانشجويان و انجام نوآوري ها و خلاقيت هاي لازم در اين رابطه
در زمینه مشاوره ای:
- به عنوان مشاوره همکار پزشک
در زمینه خدماتی
 کار پمپ قلب در اتاق عمل قلب باز
 معرفی دروس امتحانی:
  1. پرستاری و بیماری های داخلی و جراحی     ضریب 4
  2. بیوشیمی                                             ضریب 1
  3. فیزیک پزشکی                                       ضریب 1
  4. فیزیولوژی                                              ضریب 1
  5. فارماکولوژی                                            ضریب 1
  6. زبان                                                      ضریب 3
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
    
كارشناســـی رشـــته ھـــای پرســـتاری؛ ھوشـــبری و تکنولوژی اتاق عمل(در رشته تکنولوژی گردش خون داشتن حداقل دو سال سابقه با مدرک کارشناسی در عرصه های بالینی الزامی است)
تذکر مهم: طبق مقررات جدید و از سال 93، متقاضیان شرکت در این رشته ارشد باید دارای دو سال سابقه خدمت بالینی با مدرک کارشناسی در بخش های بالینی و بیمارستانی باشند. اگر اين سابقه در بخشهاي باليني بيمارستان خصوصي باشد و يا مربوط به گذراندن دوره طرح نيروي انساني در بيمارستان باشد قابل قبول خواهد بود.
آینده تحصیلی:
این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته گزینه های انتخابی زیر را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند،
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)
وزارت بهداشت: دکترای رشته های انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

 
برای آمادگی کنکور و مطالعه دروس رشته تکنولوژی گردش خون چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور رشته تکنولوژی گردش خون چه کلاسهایی شرکت کنم؟