۱۲ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 4575

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی دکتری رشته اپیدمیولوژی
عنوان رشته: 
دکتری اپیدمیولوژی  Epidemiology (Ph.D)
معرفی رشته:  
اپیدمیولوژی، پایه علم بهداشت عمومی است، و ریشه آن از کلمه یونانی اپی (Epi) به معنای بر یا روی، دموس (Demos) به معنای مردم و لوژی (Logy) یعنی مطالعه، برگرفته شده است
اپیدمی گرچه اسمی غیر فارسی است اما برای بسیاری از مردم کوچه و بازار کلمه ای شناخته اپیدمی یا فراگیری فقط برای بیماری های واگیردار استفاده نمی شود بسیاری از موضوعات اجتماعی و فرهنگی هستند که وقتی بین مردم فراگیر می شوند می گویند این موضوع به صورت اپیدمی در آمده مانند استرس قبل از کنکور . در علم پزشکی اپیدمیولوژی توزیع و دینامیسم بیماری ها را در جامعه انسانی مطالعه می کند و از بهترین و ضروری ترین ابزار تحقیق در پژوهش های پزشکی بشمار می آید نظر به ارتباط تنگاتنگ این علم با تحقیقات پزشکی الزاما محل اجرای این برنامه آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی پزشکی قرار می گیرد ، استفاده از روش های اپیدمیولوژی بعد جدیدی به مطالعات پزشکی می دهد و در شناخت پدیده های پزشکی و بهداشتی بصیرتی عمیق را برای محقق پدید می آورد. 
در لغت اپیدمیولوژی عبارت است از شناخت آنچه که بر مردم میگذرد و یا علم بررسی و پیگیری بیماریهای واگیردار انسانی. ولی بعدها متوجه شدند که ایـن مسـئله اخـتصاص بـه بیـماریـهای واگـیردار نـداشتـه بلـکه در مـورد بـیـماریهای  غیـرواگیردار و اندمیک نیز بکار برده شده است.
به عبارت دیگر علم شناخت توزیع و عوامل تعیین کننده بیماریها در جامعه و ارائه طریق بمنظور کنترل حالات و وقایع مربوط به سلامت در جامعه به منظور بهره‌گیری از این مسئله جهت حل مشکلات بهداشتی را اپیدمیولوژی می‌گویند.
اولیـن کار اپیدمیولوژیست گرفتن شرح حال جامعه با استفاده از پرسشنامه و تکمیل اطلاعات مورد نیاز در آن می باشد همانطور که پزشکان پس از گرفتن شرح حال به معاینه بیماران می‌پردازند اپیدمیولوژیستها با ثبت اطلاعات در پرسشنامه و  در صورت نیاز نسبت به معاینه افراد جامعه توسط پزشکان اقدام خواهد نمود. پس از معاینه جامعه اگر به تشخیص رسیدیم و وضعیت بیماری در جامعه را تشریح نموده (Commicnity Diagnosis) میزان مرگ و میر و ابتلاء بیماریها در جامعه روشن خواهد شد که  با آنالیز اطلاعات جمع‌آوری شده نتایج استخراج و راه حل‌ها اعلام میگردد.
با توجه به تاریخ ارائه تعاریف مختلف اپیدمیولوژی قادر خواهیم بود تا حدودی به سیر تکوین و تکامل آنچه که امروزه به عنوان علم اپیدمیولوژی در جهان مطرح است نیز پی ببریم. ابتدا به برخی از این تعاریف اشاره می‌شود.
هدف و رسالت رشته:
هدف از این رشته تربیت افرادیست که بتوانند در زمینه های: ارائه مشاوره در تصمیم گیری اجرایی و مدیریت بیمارستانی، مدیریت داده های بهداشتی و سلامتی و تحلیل آنها، همکاری در طراحی منشور اجرایی و فعالیتهای کنترل کیفیت داده های بهداشتی، آموزش به سطوح مختلف کارشناسان بخش سلامت ایفای نقش کنند.
زمینه های فعالیت در بازار کار:
در زمينه آموزشي:  
- در بخش‌ آموزش‌ فارغ‌ التحصیلان‌
- طراحي و تدوين روشهاي بهينه جهت آموزش دانشجويان و انجام نوآوري ها و خلاقيت هاي لازم در اين رابطه
در زمینه مشاوره ای:
- ارائه مشاوره در تصميم‌گيري اجرايي و مديريت بيمارستاني
در زمینه پژوهشی:
- طراحي و اجراي طرحهاي تحقيقاتي

معرفی دروس و ضرایب امتحانی:
دکتری اپیدمیولوژی اصول و روش های اپیدمیولوژی و اپیدمیولوژی بیماریهای شایع در کشور (80 سوال-ضریب 5)، روشهای آمار زیستی (20 سوال ضریب 3)، استعداد تحصیلی (30 سوال-ضریب 1)، زبان انگلیسی عمومی (40 سوال- ضریب 3)

عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
دکتری عمومی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، دامپزشکی
کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مصوب وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، کارشناسی ارشد جمعیت شناسی، امار ریاضی ، جغرافیای پزشکی