۲۱ مهر ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 3595

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته ارگونومی
عنوان رشته: 
کارشناسی ارشد ارگونومی Master of Ergonomics
معرفی رشته:  
واژه ارگونومی از نظر لغوی به معنی مطالعه و سنجش کار است و از دو کلمه لاتینERGO " به معنی کار و" NOMOS به معنی قانون تشکیل شده است.
ارگونومی به بیان ساده، روشی است که کار را در ارتباط با محیطی که کار در آن انجام می شود و فردی که کار می کند مورد بررسی و مطالعه قرار می دهد، تا ضمن تأمین آسایش، سلامت و ایمنی، موجب افزایش کارایی او  گردد.
به بیان کلی، ارگونومی یعنی تناسب. تناسب بین انسانها و کارهائی که انجام می دهند، لوازمی که استفاده می کنند، و محیطی که در آن کار، زندگی و مسافرت می کنند. اگر چنین تناسبی حاصل گردد، استرس وارد بر افراد کاهش یافته، در نتیجه آنها کار خود را سریعتر، آسانتر و با اشتباه کمتر انجام خواهند داد.
ارگونومي دانشي است كه كار را در ارتباط با محيطي كه كار در آن انجام مي شود(Work Place)و افرادي كه كار مي كنند(Worker)مورد بررسي و مطالعه قرار مي دهد تا بتوان كار و محل كار، ابزار، وسايل و شيوه ي انجام كار را به گونه اي طراحي كرد كه از بروز مسائل و مشكلات و آسيب هاي مربط به سلامتي پيش گيري شود و كارآيي و بهره وري و كيفيت افزايش يابد. به عبارت ديگر متناسب ساختن شغل(Job)براي انجام دهنده ي كار، به جاي مجبور كردن او به تطبيق دادن خود با شغل مورد تصدي.
مفهوم كار در اين برنامه آموزشي عبارتست از فعل(Function)انسان، به عبارت ديگر وراي مفهوم محدودتر تلاش و زحمت(Labour)كه براي كسب درآمد انجام مي شود، به مفهوم همه فعاليت هاي منطقي و عقلاني نظام مند انسان (اپراتور) است كه هدف مشخصي را دنبال مي كند.
بنابراين خانه داري، بچه داري، آموزش، تحصيل كردن، خدمات بهداشتي و اجتماعي، ورزش و ديگر فعاليت هاي ايام فراغت و همچنين كنترل سيستم هاي مهندسي يا تطبيق مهندسي با آن سيستم هاي همه و همه كار محسوب مي شود.
انسان (اپراتور) مي تواند يك حرفه اي ماهر باشد كه با ماشين پيچيده در يك محيط مصنوعي كار مي كند. يا يك مشتري كه وسيله جديدي را براي بكار گرفتن خريده است، يا كودكي كه در كلاس مدرسه نشسته و بالاخره يك معلول روي صندلي چرخدار. هرچند انسان داراي دامنه ي تطبيق پذيري بالائي است ولي اين تطبيق پذيري بدون حدود و مرز معين نيست. و براي انجام هر فعاليتي يك گستره(Range)بهينه وجود دارد.
لذا يكي از وظايف دانش ارگونومي تعريف حدود اين گستره، مشخص كردن اثرات نامطلوب و ناخواسته كه در اثر تجاوز از محدوديت ها بوجود مي آيد، ارگونومي نه تنها شرايط نامطلوب (انجام كار) را مورد بررسي قرار مي دهد بلكه به قابليت هاي منحصربه فرد انسان و كمك هايي كه مي توان انجام داد تا كار بصورتي طراحي شود كه شخص تواناييهاي خود را به بهترين شكل بكارگيرد نيز مي پردازد.
هدف و رسالت رشته:
افزایش بهره وری، افزایش كیفیت محصول، پیشگیری از هدر رفتن انرژی و زمان كار، كاهش خطای انسانی (Human Error)، توسعه منابع انسانی، بكارگیری بهینه از نیروی انسانی ماهر، تأمین محیط كار ایمن و سالم، پیشگیری از حوادث و بیماریها (كاهش هزینة مراقبت های پزشكی)، تأمین رضایت شغلی، افزایش انگیزش و پیشگیری از دلزدگی و بی رغبتی به كار تربیت دانشجو در این زمینه را ضروری كرده است.
علاوه بر موارد فوق الاشاره، تأمین مدرسین واجد شرایط برای تدریس و پژوهش برای پاسخگویی به نیازهای محیط های آموزش عالی، صنعت، ‌كشاورزی و تقویت مدیریت منابع ضرورت و علت وجود این رشته را مستدل می سازد.
زمینه های فعالیت در بازار کار
در زمينه آموزشي :           
- به عنوان اعضاء هیئت علمی در آموزش این رشته در دانشگاه ها، مراكز آموزش عالی و آموزش عمومی
در زمینه خدماتی:
- در مراكز صنعتی،‌ كارخانجات، سازمانها و محیط زندگی به عنوان نیروی متخصص آموزش دیده در راستای طراحی كار، طراحی وسائل كار و زندگی، طراحی ایستگاه كار و ارتقاء ایمنی و سلامتی منابع انسانی وظایف حرفه ای خود را به عهده خواهند داشت. 
در زمینه پژوهشی:
- به عنوان دستیار پژوهشی در پروژه های تحقیقاتی
معرفی دروس امتحانی:
تشریح و فیزیولوژی انسانی          ضریب 2
کلیات ارگونومی                       ضریب2
فیزیک و مکانیک                     ضریب 2
ریاضی                                 ضریب 2
مدیریت سازمانی                      ضریب 1
روان شناسی عمومی                  ضریب 1
زبان                                    ضریب 3
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
دكتری عمومی پزشــكی؛ كارشــناســی رشــته ھای بھداشت حرفه ای؛ كاردرمانی؛ فیزیوتراپی؛ ارتوپدی فنی؛ مھندســــی صــــنایع؛ مھندســــی فنـاوری اطلاعـات؛ طراحی صــــنعتی؛ مـدیریـت صنعتی؛ مھندسی مكانیك؛ مھندسی تكنولوژی طراحی و نقشه كشی صنعتی؛ روانشناسی؛ ایمنی صـــنعتی؛ فیزیك؛ مھندســـی پزشـــكی؛ پرستاری؛ ھوشبری؛ تکنولوژی اتاق عمل 
آینده تحصیلی:
این رشته در 2 مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران پذیرش دارد.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در رشته های زیر برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمایند:
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)،
وزارت بهداشت: دکترای رشته های ارگونومی، بهداشت حرفه ای، کار درمانی (با پایه کارشناسی کاردرمانی)، مهندسی پزشکی، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

 
برای آمادگی کنکور و مطالعه دروس رشته ارگونومی
چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور و مطالعه دروس رشته ارگونومی
چه کلاسهایی شرکت کنم؟
دفترچه کنکور سالهای گذشته
ارگونومی