۱۲ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 1640

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)
معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)

عنوان رشته:
مهندسی پزشکی گرایش زیست مواد

معرفی رشته:
کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی شامل دو گرایش بیوالکتریک و بیومواد (زیست مواد) می باشد. در گرایش زیست مواد از علوم مهندسی مواد (کامپوزیت، پلیمر و فلز) در کنار پزشکی استفاده می شود. همچنین برروی مواد گوناگون مصنوعی و طبیعی، طراحی روش های ساخت و قالب گیری نهایی مواد و اصلاح مواد برای کاربرد اختصاصی در پزشکی، تحقیق صورت می گیرد. کاربرد کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی زیست مواد استفاده از بافت های زنده و مواد مصنوعی جهت کاشت آن ها در بدن است.

هدف و رسالت رشته:
دانشجویان گرایش بیومواد با به کارگیری صحیح این مواد در بدن انسان و در تجهیزات پزشکی، طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و اعضای مصنوعی بدن انسان آشنا می شوند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند علاوه بر فعالیت در زمینه های طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و تجهیزات پزشکی، در زمینه مشاوره علمی و فنی در خرید تجهیزات پزشکی نیز فعالیت نمایند.

زمینه های فعالیت در بازار کار:
الف) آموزشی:
  • طراحی و تدوین و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط برای دانشجویان در دانشگاه­ها در صورتیکه فرد عضو هیئت علمی دانشگاه باشد.
  • همکاری در تدوین دستورالعمل های مرتبط با مسئولین سلامت
ب) پژوهشی:
فارغ التحصیلان ارشد مهندسی پزشکی زیست مواد می توانند در کارهای پژوهشی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی فعایت نمایند. طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و اعضای مصنوعی، ارائه مشاوره های تخصصی به مسئولین نظام سلامت (بر اساس تحقیقات انجام گرفته) و متخصصین دیگر، مشاوره در زمینه خرید تجهیزات پزشکی و طراحی و تدوین روش های بهینه جهت آموزش به دانشجویان از  زمینه های دیگر فعالیت آن ها در بازارکار ارشد مهندسی پزشکی زیست مواد می باشد.

معرفی دروس و ضرایب امتحانی رشته:
  • ریاضیات عمومی        ضریب 4
  • علم مواد                  ضریب 4
  • اصول زیست مواد       ضریب 6
  •  آناتومی و فیزیولوژی   ضریب 2
  • شیمی آلی              ضریب 2
  • بیوشیمی                ضریب 2
  • زبان عمومی             ضریب 3
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
داوطلبان رشته های کارشناسی فنی مهندسی، علوم پایه، گروه های پزشکی و پیراپزشکی، دکتری حرفه ای پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

آینده تحصیلی:
فارغ التحصیلان ارشد مهندسی زیست مواد در رشته های زیر می توانند برای مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.
وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)
وزارت بهداشت: دکترای رشته های ارگونومی، فیزیک پزشکی، مهندسی بافت، مهندسی پزشکی، نانو فناوری پزشکی، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

 
برای آمادگی کنکور و مطالعه دروس رشته مهندسی پزشکی چه کتابهایی بخونم؟
برای آمادگی کنکور رشته مهندسی پزشکی چه کلاسهایی شرکت کنم؟