۱۸ آبان ۱۳۹۹ | تعداد بازدید : 12000

معرفی رشته، بازار کار و آینده شغلی نانوفناوری پزشکی
عنوان رشته: 
دکتری تخصصی نانوتکنولوژی Medical Nanotechnology (Ph.D)
معرفی رشته:  
علم میان رشته ای نانوتقریبا" تمامی علوم  مهندسی وپزشکی رادر برگرفته است. تاکنون بیشترین کاربرد را درصنایع سنگین، بهداشت، نساجی و کشاورزی داشته ودر صنایعی نظیر رنگ، اتومبیل، کامپیوتر، شیمی، تصفیه آب وغیره نیز درحال توسعه است. محصولات  نساجی حاصل از فناوری نانو در کشورهای آلمان  وانگلیس بیشترین رواج رادارند. تولید کفش ها و لباس هایی که با حفظ گرمای بدن وتاثیر درگردش خون، باعث کاهش خستگی و راحتی  می شوند نیز ازدستاوردهای سحرآمیزعلم نانو است
ساخت، دستکاری و آنالیز نانو- سیستم ها، توابع مختلفی راکه قبلا" از وجود آن بی خبر بوده ایم آشکارو استفاده مفید وعرضه آنها به بشر باعث پیشرفت‌های ارزنده ای دراستانداردهای زندگی می شود. مهندسی سیستم‌های خلاء پیشرفته وایجاد توانایی های علمی در علوم مهندسی و پزشکی از قبیل; نمایش، تطبیق نیروهای مکانیکی و تعیین مشخصات آنها درسطح نانو، شروع وخاتمه تثبیت وپی گیری انجام کارهای مختلف در نانو ثانیه ها، بررسی پیشرفت تکنیک های آنالیتیکی مانند; آنالیزهای شیمیایی در ابعاد نانو وازطرفی  فرصت دست یابی علوم مهندسی  به نانوسنسورها، عناصرحافظه وتجهیزدستگاه‌های جدید وموثردرعلم پزشکی ازدستاوردهای این فناوری است.
نانوپزشکی چیزی بیش از یک نظریه است، با این حال امکان ندارد تعریف دقیقی برای آن ارایه داد. درباره تعریف نانوپزشکی دو نظریه وجود دارد: 1- یک فناوری که، از ابزارهای مولکولی و اطلاعات بدن انسان برای تشخیص و درمان استفاده می کند 2- به کارگیری خواص فیزیکی نانومتری اجسامی که حدفاصل اندازه های مولکولی و بزرگتر قرار دارند. ( مکانیک کوانتومی)
در واقع نانوتکنولوژی پزشکی: به کارگیری نانومواد یا موادی با ساختارهای نانو در پزشکی که به خاطر ساختارشان ، دارای خواص ویژه ای در زمینه پزشکی مثل توانایی عبور از غشاهای زیستی و یا هدف قرار دادن بافت ها هستند. کنترل مواد در اندازه های نانو نیازمند روش های شیمیایی و ساخت جدید منحصر به فرد است.
هدف و رسالت رشته:
هدف كلي از تدوين و اجراي برنامه «نانوتكنولوژي پزشكي» تأمين و تربيت دانش آموختگاني است كه متناسب با مقطع رشته بتوانند در حوزه‌هاي مختلف توليد و صنعت، پژوهش و توسعه، ارائه خدمات و نيز آموزش و توسعه نيروي انساني متخصص مرتبط با بهداشت و درمان مفيد و مؤثر باشند. اين اهداف به ترتيب عبارتند از:
1- تربيت دانش آموختگان جهت تأمين نيروهاي لازم جهت آموزش، تحقيق و ارتقاء سطح پژوهش در زمينه نانوتكنولوژي پزشكي در دانشگاهها و مؤسسات تحقيقاتي وابسته.
2- تأمين نيروي متخصص براي كار در كارخانجات و مؤسسات توليدي جهت توليد فراورده‌هاي نانو.
3- تربيت نيروي انساني متخصص جهت ظرفيت سازي براي انتقال دانش فني نانو پزشكي.
4- تربيت نيروي انساني متخصص جهت ارتقاء سطح سلامت با بكارگيري فن‌آوري نانو در پزشكي.
زمینه های فعالیت در بازار کار
 در زمينه پژوهشي:
در فعاليت‌هاي پژوهشي كه عمدتاً شامل همكاري و فعاليت دانش آموختگان اين رشته در مراكز تحقيقاتي و نيز بخش‌هاي تحقيق و توسعه مراكز مختلف پژوهشي و توليدي خواهد بود، از جمله طراحي پروژه‌هاي تحقيقاتي و فعاليتهاي اجرايي در خصوص دستيابي به اهداف پژوهشي در سطح آزمايشگاهي، طراحي روشهاي تشخيص بيماري، معرفي محصولات جديد دارويي – بهداشتي با استفاده از فناوري و محصولات نانو در بخش مواد و يا بهبود متدها و محصولات موجود در حوزه سلامت با استفاده از قابليت‌هاي فناوري و علوم نانو.
در زمينه آموزشي:  
در فعاليتهاي آموزشي كه عمدتاً شامل همكاري در اجراي برنامه هاي آموزشي خواهد بود، اين افراد باتوجه به آموزشهايي كه ديده‌اند قادر خواهند بود تا نياز آموزشي دانشگاهها و مؤسسات علمي – تحقيقاتي را در زمينه تأمين هيأت علمي لازم در زمينه نانوفناوري تأمين نمايند. همچنين در مواردي نظير آموزشهاي عملي و برگزاري كلاسها و كارگاهها نيز شركت خواهند كرد.
در زمینه تولیدی:
 
بعد از مرحله تحقيق و پژوهش اين افراد قادر خواهند بود از طريق ارتباط با صنعت و پشتوانه‌هاي مالي و امكانات آن به توليد محصولات نانوپزشكي بپردازند.
در زمینه خدماتی:
در حوزه وظيفه دانش آموختگان براي ارائه خدمت نظير استفاده از امكانات و تجهيزات و محصولات معرفي شده جديد فناوري نانو و يا شركتهاي دارويي عمليات اجرايي در خطوط توليدي محصولات نانو بيشتر دانش آموختگان طوري آموزش خواهد يافت تا از توانايي، توانمندي و ظرفيت كافي در حوزه مهارت آموزي بهره‌مند شوند.
معرفی دروس امتحانی:
 
دکتری نانوفناوری پزشکی بیولوژی سلولی مولکولی (25 سوال-ضریب 3)، نانوزیست فناوری (75 سوال-ضریب 5)
استعداد تحصیلی (30 سوال-ضریب 1)، زبان انگلیسی عمومی (40 سوال- ضریب 3)
عنوان رشته هایی که میتوانند در کنکور این رشته شرکت کنند:
کارشناسی ارشد نانوفناوري پزشکی(نانوتکنولوژي پزشکی)؛ بیوفیزیک؛ فیزیک (همـه گرایشها)؛ شیمی (همـه گـرایشهـا)؛ مهندسـی شـیمی؛ زیسـت شناسـی (همـه گرایشها)؛ مهندسی مواد (کلیه گـرایشهـا)؛ مهندسـی نسـاجی؛ بیوتکنولوژي(کلیـه گرایشها)؛ ایمونولوژي؛ اعضاي مصنوعی؛ انگل شناسی؛ بیوشیمی؛ مهندسی بهداشـت حرفه اي؛ حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین؛ ژنتیک انسانی؛ علوم تغذیه؛ علوم و صنایع غذایی؛ علوم بهداشتی در تغذیه؛ فیزیولـوژي؛ فیزیـوتراپی؛ قـارچ شناسـی؛ میکروب شناسی؛ ویروس شناسی پزشکی؛ مهندسی بهداشت محیط؛ فیزیک پزشکی؛ سم شناسی؛ هماتولوژي؛ مهندسی پزشکی؛ زیست فناوري پزشـکی؛ زیسـت فنـاوري دارویـی؛ دکتـراي حرفه ای پزشـکی؛ دندانپزشـکی و داروسـازي؛ دکتـراي حرفـه اي دامپزشکی، نانوبیوتکنولوژی، فوتونیک، شیمی دارویی، تکنولوژی گردش خون، مهندسی پلیمر